By Martin Tesař
Narazil jsem dnes na parádní video od Chrise Lonsdala o učení nového jazyku.
Tvrdí, že nový jazyk se lze naučit za 6 měsíců. Jak?
Základ:
- 5 pravidel,
- 7 akcí
Pravidlo #1
Soustřeďte se na tu část jazyka, která je pro vás důležitá.
Z hlediska evoluce je důležité to, co nám pomůže přežít. V moderním světě jsou důležité informace, které nám pomohou k dosahování osobních cílů. Tyto věci se naučíme nejrychleji.
Pravidlo #2
Používejte nový jazyk jako nástroj komunikace… Hned od prvního dne!
Stejně jako to dělají děti, naučí se pár slovíček a hned je používají..
Pravidlo #3
Když porozumíte zprávě, učíte se jazyk nevědomě.
Porozumění funguje a je zásadní! Na rozdíl od přístupu, kdy se učíte jazyk podle gramatických pravidel (dokázáno, jsou na to studie). Nemusíte se tedy nutně učit gramatiku, spíše se snažte porozumět dané zprávě.
Pravidlo #4
Fyzické trénování
Trénujte poslech. Učí vás Čech, který v Anglii nikdy nebyl, rozumíte mu, a dostanete od něj super známku. Pak se ocitnete v Anglii a najednou puf, ani slovíčko! Trochu odlišný přízvuk a v mozku se slovo nespojí.Trénujte sluch například poslechem anglického rádia. S mluvením je to obdobně. Zprostředkovávájí ho svaly, mluvte tedy fyzicky, nepředříkávejte si slova pouze v hlavě. Musí vás bolet huba, stejně jako jste unavení z posilovny.
Pravidlo #5
Záleží na psychofyziologickém stavu
Jste smutní, otrávení, (učení vám nejde, umřel vám pes, jste nemocní) – budete se učit špatně. Jste šťastní, zvídaví – půjde to lehčeji. Nesnažte se porozumět hned všemu, je to nemožné, a budete otrávení, že vám to nejde. Čtěte mezi řádky.
Z těchto pravidel jsou odvozeny následující akce, které vás povedou k rychlému osvojení nového jazyka:
Akce #1
Hodně naslouchejte
Obklopte se novým jazykem, sledujte filmy, seriály, hrajte hry v cizím jazyce, poslouchejte rádio.
Akce #2
Nejprve se zaměřte na význam
Nesnažte se pochytit každé slovíčko, ale zaměřte se na význam. Co to znamená? Většina komunikace probíhá neverbálně – gesta, mimika… Řeč těla vám pomůže porozumět situaci daleko rychleji, než pochycení slovíček.
Akce #3
Spojujte, míchejte nabyté znalosti
Jazyk je kreativní proces. Znáte různá slovíčka? Podstatná jména, přídavná jména, slovesa? Od každého deset slovíček? To je celkově 1000 frází.. Spojujte. Stejně jako to dělají děti. Nemusí to být perfektní, stačí, že to funguje!
Akce #4
Soustřeďte se na jádro
V angličtině 1000 slovíček = 85% jazyka, 3000 = 98% jazyka, zbytek je šlehačka na dortu. Umíš používat 3000 slovíček, umíš jazyk!
Akce #5
Sežeňte si jazykového mentora („jazykového rodiče“)
Pravidla mentoringu:
- Pomáhá porozumět co říká
- Neopravuje chyby
- Potvrzuje, že rozumí, použitím správného jazyka
- Používá slova, která student zná
Není to nutně učitel cizího jazyka. Měl by vás učit obdobně, jako rodič učí dítě. Měl by to být někdo, kdo se o vás bude zajímat. Kdo vás bude vést, bude se vám snažit pomoct porozumět dané věci (pozn.: připomíná mi to film Se slovníkem v posteli). Nebude vám nutně vše opravovat, důležité je mluvit tak, aby vám bylo rozumět. Rodiče rozumí svým dětem, ale ostatní v okolí ne.
- 1. týden:
Co je to? Jak to říkáš? Nerozumím. (Vše v cílovém jazyce) - 2. a 3. týden:
Zájmena, běžná slovesa, přídavná jména.
Já, ty, dát, hlad, horké.. - 4. týden
Slepovací slova: a, ale, ačkoli, …
Akce #6
Kopírujte obličeje
Sledujte, jak rodilý mluvčí artikuluje. Sledujte práci obličejových svalů a snažte se ho kopírovat. Špatně se to představuje? Mrkněte na video na konci článku okolo 17. minuty.
Akce #7
Používejte „přímá spojení“ v mozku
Zní to divně, ale je to jednoduché. Chcete se naučit nové slovíčko, třeba oheň. Najdete si výslovnost, a že se píše „fire“. Díváte se na papír a učíte se slovíčka překládat z jednoho na druhé. To je klasický přístup. Přímá spojení jsou o obrazech. Obraz řekne tisíc slov, že? Když se učíte „fire“, představte si v mozku obraz ohně, zkuste cítit ten kouř. Neučíte se tedy z jednoho slovíčka na druhé, ale spojujete slovíčko „fire“ s obrazem ohně ve vašem mozku. Je to silnější spojení.
Plně doporučuji následující video. Článek jsem napsal, abych si lépe zesumíroval informace ve videu, a měl by spíše sloužit jako reference k videu, než jako samostatný podnět. Video je plné obrázků, pomůže vám více porozumět tomu, co jsem tady psal.